SLB
Competentie scan:
Hierboven mijn ingevulde competentie scan. Over de uitslag valt te discusseren aangezien ik zelf de score mag bepalen. Betreffende de scores valt op dat ik mijzelf 2 keer 4 punten heb gegeven, dit voor testen en gedrag veranderen. Dit heb ik gedaan aangezien het mijn werk is, als fitnessinstructeur wordt van je verwacht dat je dat je men kan testen en op basis van deze testen een doelstelling kan opstellen met de cliënten. Gedrag veranderen hoort hier bij natuurlijk, en psychologie ligt mij wel. Ik ben vaak de meest ongezellige persoon op verjaardagen, ik zeg dan niet veel en luister vooral naar wat er gezegd wordt en welke toon eronder ligt. Pas dan valt namelijk op hoeveel mensen liegen, vind ik stiekem wel leuk (vrouwen liegen het meest). Wat ook hoort bij gedrag veranderen is acteren, doen alsof. Dit is binnen het werkveld ook zeer belangrijk, je komt allerlei verschillende mensen tegen uit verschillende culturen en sociale-economische klassen. Hier moet je je op kunnen aanpassen.
Waar mijn zwakke punten liggen zijn vooral het management concept, hierbij hoot ook het financiele plaatje bijvoorbeeld. Dat ligt mij niet en hiervoor kan ik mij moeilijk motiveren. De FKF toets zal voor mij dus een flinke opdracht worden, maar ik vraag veel hulp aan vrienden die HBO Economie doen en dat soort studies. Ik ben me ervan bewust dat het handig is om hier ook kennis van te hebben.
Leerdoelen:
Om mij verder te helpen in de studie en vooral ook als persoon heb ik een aantal leerdoelen opgesteld. Deze zijn voornamelijk gericht op stage.
Doel 1: Leidinggevende kwaliteiten ontwikkelen
Binnen het stageteam ontbreekt het nogal aan motivatie, hierin slepen we elkaar eigenlijk nog verder het dal in. Dit is ontstaan door het gebrek aan uitdaging en opdrachten. De halve dag kijken we voor ons uit en bespreken we de weekend plannen. Indien er dan iets moet gebeuren heeft niemand zin of doet wat anders. Daarom is dit doel opgesteld, ik ben niet echt een leider maar ik kan dat ontwikkelen. Dit heb ik al deels gerealiseerd door het wekelijks overleg dat is ontstaan, hierbij wordt een actie lijst opgesteld. Bij het verdelen van de taken reageer ik vlot. Ook aangezien de motivatie zo laag is hebben we als team een gesprek aan gevraagd met de regisseur, nu zijn Mark & Mirjam niet zulke praters en Anouk is vrij pittig. Dus ik nam de leiding binnen dit gesprek. Zo hebben we wel wat doelen kunnen bereiken. Toch kan het al beter.
SMART:
S: Door pro actief te handelen in taken en taakverdeling een betere leider worden
M: Of het werkt zal blijken uit een aantal dingen, de communicatie lijnen bijvoorbeeld. Ik hoop dat ik als eerste wordt aangesproken indien er wat moet gebeuren zodat ik dit verder kan delegeren of uitvoeren.
A: Dit doel is zeker acceptabel.
R: Dit doel is zeker realistisch.
T: Ik wil dit doel voor het einde van de stage hebben gerealiseerd.
Doel 2: Project opzetten voor gedetineerde jongeren
In het 2e jaar lopen we stage, ik loop stage bij JOGG, Jongeren Op Gezond Gewicht in Westerveld. Tijdens deze stage houden we ons bezig met projecten te ontwikkelen en op te richten voor jongeren. Zelf mogen wij ook input geven en mij leek het, samen met nog 2 studiegenoten erg leuk om voor de gedetineerde jongeren in Westerveld een project op te richten. Vooral omdat dit ook een kwetsbare doelgroep is.
SMART:
S: Een project over een gezonde leefstijl oprichten voor gedetineerde jongeren
M: Een geslaagd evenement met een goed plan van aanpak en draaiboek.
A: Veel voorkennis opdoen over de doelgroep, kijken wat mogelijk is en niet buiten de doelstellingen werken maar gericht blijven werken.
R: Het doel is realistisch als we er genoeg tijd in steken en een draaiboek met een goede planning maken.
T: Voor het einde van het schooljaar wil ik dit project hebben gedraaid.
Algehele ontwikkeling semester 3 (geupdate):
Gedurende het eerste half jaar van het 2e studiejaar ben ik negatief verrast door mezelf. Veel oudere jaars studenten hadden mij gewaarschuwd dat het een moeilijk jaar zou worden maar dit had ik niet verwacht. Mijn motivatie heeft een dieptepunt bereikt. Bij een aantal lessen zie ik het nut echt niet, ook de stage plaats ik veel vraagtekens bij. Ondanks dat ik Rob en Ingmar goede leraren en SLB’ers vind gaat het toch fout bij hun lessen. Met name sportpraktijk en SLB zijn doornen in mijn oog. Mijn afwezigheid valt daar deels door te verklaren maar ook een aantal andere punten zitten mij dwars.
Zo is er een privépunt dat ik niet op een site ga zetten. Maar misschien nog wel veel belangrijker is dat ik uitgeput ben. Ik voel me opgesloten maar ik kan er niet uit. Ik ga het omschrijven in metaforen want dat is makkelijker voor mij.
Om mij heen staan 4 muren, elke muur heeft een naam. De noordelijke muur heet School, de zuiderlijke muur Werk, West heet Stage en Oost heet Voetbal. Deze muren vormen samen een fundering, haal ik een muur weg, stort alles in. Zonder Stage haal ik School niet, zonder Werk kan ik niet naar School, zonder School kan ik niet naar Werk. Voetbal blijft dan over maar dat is misschien wel de belangrijkste. Met voetbal 2 keer per week gooi ik al mijn stress eruit, verstand gaat dan op nul en ik kan even genieten. Dit betekent dat de oplossing uitblijft en ik opgesloten blijf zitten. Ik heb te weinig vrije tijd en ben jaloers op collega studenten. Studenten die middernacht naar bed gaan en half 9 weer vrolijk kunnen zijn, ik slaap voor half 11 en ben helemaal kapot de volgende ochtend.
Om een beeld te schetsen van mijn rooster, is hier mijn rooster:
|
Maandag |
Dinsdag |
Woensdag |
Donderdag |
Vrijdag |
Ochtend |
School |
Stage |
Stage |
School |
School |
Middag |
School |
Stage |
Stage |
School |
School |
Avond |
Werk |
Voetbal |
Werk |
Werk |
Vrij |
Ik kom er zelf niet uit, en zit vaak gewoon verdrietig thuis s’avonds laat of zelfs agressief en dat is nieuw voor mij. Hier maak ik me best zorgen om, mijn fiets heeft al aardig wat vlieguurtjes gemaakt door mijn agressie. Menig doelpaal is bang voor mij. En geen schaap wil zijn wol meer afstaan voor mijn kussen. Dus ik loop nu vast.
Inmiddels zijn we in semester 4 en heb ik de draad opgepakt, ik fiets nog steeds met tegenwind maar vind aansluiting, ik ervaar school weer als prettiger en doe mijn ding naar behoren. Mijn aanwezigheid is goed en mijn inzet ook.
Dit jaar ben ik ingegaan met een duidelijk leerdoel voor stage, ik wou een betere leider worden. Hiervoor zou ik initiatief moeten nemen en proberen het contactpersoon te worden voor stagebegeleider Tim. In mijn tussenbeoordeling schrijft Tim het volgende: ''Dennis is de persoon die vaak het voortouw en het initiatief neemt binnen de groep studenten. Dennis probeert er wel wat van te maken. Binnen de activiteiten is Dennis betrokken en begaan met de kinderen/activiteiten. '' Dit vat ik op als een prima ontwikkeling en ben dan ook tevreden.
Toekomstvisie:
Voor mijn uitstroomprofiel is de keuze al duidelijk. Actieve en gezonde leefstijl, dat was al de reden dat ik deze opleiding koos. Ik ben Fitness instructeur en wi hierin verder. Daarom past dit profiel bij mij. De keuzevakken die ik hierbij wil doen zijn als volgt: Inleiding in de sportpsychologie, inleiding in psychomotorische therapie, iets met voeding en daarnaast kan ik nog een vak doen. Met de prep course heb ik 3 punten, met de vakken 12.
Update: Inmiddels heb ik de prep course succesvol afgerond en ben ik ervan overtuigd dat ik actieve en gezonde leefstijl wil doen. Voor mijn stage volgend jaar wil ik iets anders doen, namelijk binnen mijn werkveld mij verder ontwikkelen. Ik krijg namelijk de kans personal trainer te worden en masseur binnen Anytime Fitness Hoogeveen, dit wil ik als stage gaan doen. Ook krijg ik zo inzicht in het managen van de sportschool, en dat is mijn einddoel. Mijn baas is van plan binnen een aantal jaar een volgende vestiging te openen en dan is een manager nodig.
ECO coaching:
Een aantal jongens bij ons uit de klas lopen stage bij Eco coach, zij hebben ons een keer les gegeven. Het was iets heel nieuws, Eco Coachen is een nieuw concept, is continue in ontwikkeling en gebaseerd op de principes Vinden-Binden-Scoren.
Zij laten elke persoon zijn/haar talent, kracht en energie bij zichzelf ontdekken (Vinden), brengen deze samen (Binden) en zetten verlies om in winst (Scoren).
Het doel van ECO-Coachen is om het zelfsturende vermogen van mensen, teams en organisaties te ontwikkelen.
ECO-Coachen is uniek en maakt gebruik van wat er al is, waarbij de zelf gestelde doelen van het persoon en het team centraal staan.
ECO-Coachen helpt personen bij de fysieke en mentale zelfbewustwording en het ontwikkelen van hun persoonlijkheid, wat zorgt voor zelfsturende personen die inzetten op hun eigen kracht.