SLB Gesprek Blok 3 (herkansing blok 2)
SLB 1.3
Naar aanleiding van een onvoldoende beoordeeld gesprek is het tijd voor een tweede kans. In dit gesprek zullen veel punten worden meegenomen vanuit het vorige gesprek maar ook een aantal nieuwe punten. In dit document wordt omschreven wat mijn POP is, en wat ik nou eigenlijk ben voor iemand.
Kernkwadranten:
De kwadranten zijn: Humoristisch, creatief, intelligent, respectvol & genieter.
Een schitterend rijtje dat doet vermoeden dat ik de ideale schoonzoon ben, dat kan ik ook zijn maar dat ben ik lang niet altijd.
Humoristisch: Een grapje op zijn tijd moet kunnen, hierin kan ik echt doordraven. Ik wil als professional overkomen en mijn lesgeven laat zien dat ik dat kan, maar toch heerst er niet altijd een serieuze sfeer. Zo kan ik totaal on professioneel presenteren, dingen uit mijn duim zuigen met de gedachte ‘komt wel goed’. Oftewel, nonchalant.
Creatief: Vind ik altijd een groot compliment, creativiteit past wel bij mij.
Intelligent: Deze kreeg ik in verband met mijn humor, ik kan ook slimme grappen maken werd er mee bedoeld, het is niet altijd kinderachtig. Hier kan ik verder weinig mee ben ik van mening. Ze vinden me intelligent maar ik haal mn toetsen niet dus ja.
Respectvol: Respect voor anderen is ontzettend belangrijk, respect voor normen en waarden. Hierin kan gegrapt worden, dat doe ik graag want dan is de sfeer iets relaxter lijkt het. Als mensen je goed genoeg kennen voor ietswat grove grappen kan je het ook prima doen ben ik van mening. Als je maar een grens trekt, die grens mag je nooit overscheiden. Ik heb die lijn eerder vrij vaak overschreden, denk aan meisjes en alcohol, of tegen anderen. Dit vonden mensen niet fijn, logisch natuurlijk. Maar ik heb wel mensen pijn gedaan en dat was nooit mijn bedoeling, dit kwam door arrogantie. Zo kom ik soms nog over maar dat wil ik absoluut niet, ik vind niks meer irritant dan iemand negeren die je gewoon kent. Of rondlopen met zo’n attitude van ‘moet je mij eens zien’.
Wat dan krom is is dat ik wel van aandacht hou en graag wordt bekeken door meisjes, maar dit mag nooit in de weg staan van respect.
Genieter: Mee eens, kunnen we een lang verhaal van maken maar dat wil ik zo houden. In Hoogeveen rijden jongeren met bosjes tegen bomen aan, of overlijden ze aan iets anders. Ik ben veel familie kwijt geraakt door ziektes en dergelijken. Of het leven nou kort of lang is, je weet het nooit. Je kan je wel overal druk om maken maar dat heeft geen zin, sommige dingen heb je niet in de hand. Ik ben van mening dat dit een sterk punt is van mij.
Concluderend: Nonchalance kwam weer naar voren, dit gepaart met arrogantie is een dodelijk combinatie. Dit moet niet en dit wil ik niet. Het wordt tijd dat ik mijn kansen ga pakken. Dit is een schitterende opleiding en ik kan dit, ik moet alleen wel zelf doen.
Belbin:
Groepswerker en waarschuwer, dat zijn de twee type’s die bij bovenaan staan.
Groepswerker:
Stabiel, extrovert, weinig overheersen. Stimuleert en ondersteunt de teamleden, bevordert de communicatie en de teamgeest. Hij integreert mensen en hun activiteiten, is sociaal opmerkzaam en kan goed luisteren. Geschikt voor een leidinggevende rol: groepswerkers hebben een sterk verlichtend effect op teams.
Dit is de omschrijving van de site, ik ben van mening dat dit mij aardig nauwkeurig omschrijft. Ik hoef niet op de voorgrond te staan maar ik wil wel meedoen. Ik teer niet graag op het succes van anderen, ik draag mijn steentje wel bij. Dan bewaak ik het proces maar dan vooral de onderlinge band. Je komt nergens met ruzie ben ik van mening.
Waarschuwer:
Hoge intelligentie, stabiel, introvert. Analyseert de problemen en houdt de ideeën kritische tegen het licht. Serieus, voorzichtig en immuun voor enthousiasme. Hij wantrouwt de euforie en zijn prestatiemotivatie is gering.
Daar is het weer, prestatiemotivatie is gering, oftewel nonchalant. Die komt steeds weer naar voren.
Tot mijn ergernis.
Persoonlijk Ontwikkelings Plan:
Uit de testen en uit eigen opvatting blijkt dat er een aantal punten steeds weer naar voren komen, positieve maar ook negatieve dingen. Hier moet dus wat aan gedaan worden, zeker aan de negatieve punten. Ik stel een verbeterplan op aan de hand van een SWOT analyse.
Strength: Ontspannen, creatief en humoristisch |
Weakness: Nonchalant en arrogant |
Opportunities: Het aanpakken, als ik eenmaal goed op weg ben dan lukt het ook. Ik moet die route vinden. |
Threats: Te ontspannen zijn, te humoristisch willen zijn. Dan neem ik dingen niet meer serieus en dit staat in direct verband met nonchalant zijn. |
Wat dus duidelijk is is dat er iets moet worden gedaan aan mijn nonchalance, anders ga ik deze opleiding niet halen en dat is wel wat ik wil. Ik kom mezelf goed tegen momenteel en dat bevalt me niet. Het is allemaal een beetje lullig maar ik laat niet zien momenteel dat ik deze opleiding kan doen en ik weet dat ik het kan. Dus er moet iets gebeuren.
Om deze opleiding te halen ga ik het volgende doen:
- 3 wekkers minimaal zetten zodat ik iedere les kan volgen en zoveel mogelijk informatie kan ontvangen (ziekte en dergelijke uitgesloten);
- Schrijven, ik merk dat ik meer onthoud als ik het schrijf dan als ik het typ. Dus een schrift mee naar school;
- Plannen, als ik een weekoverzicht heb van wat ik moet doen kan ik me daar aan houden. Niet meer van ‘ach we zien wel’, gewoon plannen en de planning ophangen aan de koelkast. Als ik het dan zelf alsnog vergeet is mijn moeder mijn plan B. Die zit me wel achter de kont aan.
- Tot slot heb ik mijn vader om begeleiding gevraagd, ik heb hem verteld dat het niet heel goed gaat op school en aangezien hij veel ervaring heeft met het begeleiden van studenten kan hij mij hierin veel hulp bieden. Hij heeft hiermee ingestemd, onder de voorwaarde dat ik mijn stap-gewoonte iets zal minderen. Hiermee zijn we beide ingestemd.
Uitstroomprofielkeuze:
De keuze voor mij is gevallen op ‘Een actieve en gezonde leefstijl’. De reden dat mijn keuze hierop is gevallen is samengesteld op een aantal punten. Ik heb bijvoorbeeld werkervaring in de deze richting, ik heb 3 jaar met veel plezier in een sportschool gewerkt. Dit werk doe ik helaas niet meer, maar ik zou er graag terug keren. Het samenwerken met mensen met unieke klachten is zeer uitdagend en het is ook een richting waarin ik mijn creativiteit kwijt kan. Dit kan bijvoorbeeld bij het verbeteren van de ADL functies van een half verlamd persoon, hoe ga je bij zo iemand de ADL functies verbeteren? Daar ligt mijn interesse.
Daarnaast spreken de andere opties mij niet echt aan, het management gedeelte ligt mij totaal niet waardoor 2 richtingen al volledig afvallen, het traine/coach gedeelte lijkt mij wel leuk maar nou niet zo leuk dat ik dat wil doen tot mijn 67e.
Reflectie gesprek:
Ik vond het een duidelijk gesprek, de punten werden besproken, Steven liet weten wat hij ervan vond en dat kan ik meenemen. Zo zei hij bijvoorbeeld dat, naast mijn nonchalance, ik bij sommige vakken verkeerde prioriteiten stel en dit staat in verband met motivatie. Vandaar ook de gouden tip om mijn vader erin te betrekken, ik hoef het niet helemaal alleen te doen. Mijn vader als afdeling leider heeft veel te maken met management dus hij kan mij daarin helpen.
Daarnaast biedt ook Steven zijn helpende hand, ik kan voortaan documenten eerder inleveren zodat ik om feedback kan vragen. Erg handig natuurlijk. Het doel van SLB begint mij nu ook echt duidelijk te worden, eindelijk.