SLB Blok 4, reflecteren op het jaar
SLB 1.4
Reflectie jaar 1:
Inmiddels is er alweer een jaar voorbij en lijkt niks mij tegen te houden om over te gaan naar het volgende jaar. Erg simpel is het niet geweest, integendeel zelfs, ik had het erg moeilijk met vlagen. Ik blik nog even kort terug op het jaar.
Blok 1:
Het begin van een nieuwe opleiding en daar hoort een nieuwe klas bij. Waar ik voorheen nog wel eens verlegen werd in een nieuwe groep viel dit nu reuze mee. De sfeer was gezellig en ik werd gauw opgenomen in de groep. Hierdoor durfde ik mijzelf ook meer open te stellen. De halve klas kent inmiddels ook mijn ‘donkere’ kant. Mijn agressieve kant die ik vaak laat zien op het voetbalveld. Dit is een kant die ik graag verborgen hou, maar deze klas vertrouw ik. Dus stel ik mezelf open op. Het eerste tentamen haalde ik niet, maar hiervoor zijn verschillende oorzaken aangewezen. Desondanks was ik niet ontevreden.
Blok 2:
Het begon al wat moeilijker te worden om mijn focus te leggen op de juiste dingen. Ik merkte dat ik afwezig was in de lessen of tijdens de lessen. Mijn aandacht lag ergens anders en ik word nonchalant en dit vond ik zelf erg asociaal. Toch lukte me het niet helemaal om uit die sleur te komen. Ik haalde alle verslagen maar de toets was weer onvoldoende door mijn eigen schuld. Een blok om snel te vergeten.
Blok 3:
Steeds meer ging ik werken om uit die sleur te komen en mijn ongepaste houding te slopen. Dit was nog niet echt gelukt door verschillende situaties. Er kwam steeds weer één woord naar boven als mijn prestaties werden besproken: ‘Nonchalant’. Het begon me langzaam wel te irriteren, ik werd kwaad op mezelf en dat leek nodig te zijn. Weer haalde ik beide toetsen niet.
Blok 4:
Het laatste blok, het was nu erop of eronder. Ik had geen zin om te verliezen dus zocht ik hulp. Een gesprek met een decaan werd gepland dankzij Steven. Ik had geen plek meer om arrogant of nonchalant te zijn. Dus werd er een andere aanpak gekozen. Een aanpak met een vooralsnog gunstige werking. In blok 3 werd besloten dat ik hulp moest zoeken en dat deed ik. Met Said als studiemaatje begon ik aan een aantal opdrachten. Said nam weliswaar het voortouw maar ik ging er in mee. Said motiveerde mij om alles te doen om over te gaan. Uiteindelijk heb ik het zelf gedaan durf ik te zeggen maar de schade van blok 3 is ongedaan gemaakt en ik ga de toetsing van blok 4 ook zonnig tegemoet.
Veranderingen/Ontwikkelingen jaar 1:
Het was een rumoerig jaar, waarin veel is gebeurd. Ik heb het lang niet makkelijk gehad met mijzelf en met andere dingen maar ik heb mijn rug gerecht. Mijn trots aan de kant gezet en ik ben er voor gegaan. Na de ontwikkelingen in blok 4 ben ik dan eigenlijk ook best trots. Aan de andere kant neem ik wel onnodig extra bagage mee naar het volgende jaar in de vorm van herkansingen, maar hier leg ik mij bij neer. Dan maar wat vertraging, ik ben allang blij dat ik uit een dal ben geklommen en het hanze heb laten zien dat ik hier thuis hoor. Tuurlijk was het niet op schitterende wijze, maar ik ben er. Thuis heb ik aangegeven dat ik mij puur focus op school, maar ik heb niks verteld van de drempels die op de weg lagen. Ik wil niet onnodig stress creëren, er is al stress genoeg bij ons thuis. Vandaar de reden om mij op de achtergrond te plaatsen en gewoon mijn opleiding te gaan doen zoals een student dat hoort te doen. Ik was van mening dat ik mijzelf al een keer was tegengekomen op het MBO maar het gebeurde gewoon weer, dit keer heb ik echter gewonnen en ik denk dat ik hier trots op mag zijn. Ik had hier en daar wat hulp nodig maar ik heb zelf geleerd om te leren, en om prioriteiten te stellen.
Het was ook een vreemd jaar, ik ging van het 4e elftal bij HZVV naar het 1e elftal. Dan groeit mijn ego nou gewoon hard, ik ben daar vatbaar voor. Uiteindelijk heb ik besloten mij hier niet druk om te maken en dat mijn opleiding mijn 1e prioriteit is.
Toekomst plannen:
Volgend jaar moeten er keuzes worden gemaakt binnen de opleiding en ik ben hier vrijwel zeker van wat ik ga doen. Ten eerste ga ik mijn schade van jaar 1 direct ongedaan maken.
Daarnaast moet ik een uitstroomprofiel kiezen, hiervoor had ik twijfel maar de keuze was uiteindelijk vrij makkelijk. Ik ga voor een ‘Actieve en gezonde leefstijl’.
Dit zal misschien niet als verassing komen, mijn enige twijfel was nog trainer/coach maar ik zou mij meer thuis voelen in de leefstijl branche.
Naast het feit dat ik 3 jaar werkervaring heb in deze branche was dit jaar nog een extra stimulans voor mijn keuze. In dit jaar waren veel vakken die ik niet heel leuk vond, POD bijvoorbeeld. Health Check daarintegen vond ik hartstikke leuk en dit leverde ook een goed cijfer op. Over 5 jaar sta ik in een sportschool mensen te begeleiden die mij nodig hebben, er is niks mooiers dan mensen verder helpen in hun ontwikkeling of in hun dagelijks leven. Dan geniet ik en ben ik op mijn best denk ik. Ik moet niet constant voor een groep staan training te geven of de hele dag op kantoor zitten, ik moet met de mensen zijn en met ze praten. Dat verklaart ook de keuze voor mijn stage bij de Elbe gedurende blok 4. Deze sportschool biedt hun diensten aan aan (ik citeer) ‘kneusjes’. Deze mensen zijn je nodig, en daarnaast is de sfeer daar fantastisch, ik ben graag met die mensen.
De volgende keuze is voor mijn vrije ruimte. Hierover twijfel ik nog steeds. Ik ben altijd zeer betrokken bij mensen en ben altijd benieuwd naar gedachten achter wat mensen zeggen, vandaar dat ‘inleiding in de psychologie’ er tussen staat. Dit trekt mij wel en ik ben zeer benieuwd wat het inhoudt.
Een andere keuze is ‘social media in de sport’, dit vanwege mijn grote hobby en passie om sportjournalist te worden. Dit heeft geen verdere uitleg nodig.
Mijn verdere keuzes lijken af te vallen, maar hier zal ik mij nog verder in verdiepen.